Owiany sportową sławą Mitsubishi Lancer Evolution, którego dziesiąta już generacja zadebiutowała przed paroma tygodniami na wystawie Tokio, właśnie zadebiutował w Europie. W salonach Evo X pojawi się jednak dopiero za kilka miesięcy. mojeauto.pl, Mitsubishi/ 2007-12-11 11:50 Miejscem europejskiej premiery była wystawa motoryzacyjna w Bolonii. Auto nie zmieniło się jakoś diametralnie. Poszerzono rozstaw osi oraz kół, co poza większą przestrzenią wewnątrz auta zapewia także większą stabilność jazdy. Ponadto obniżono środek ciężkości, zwiększono sztywność nadwozia, a żeby zmniejszyć ciężar - dach, maskę silnika, przednie błotniki i wzmocnienie tylnego spojlera wykonano z aluminium. Pod maską Lancera Evolution znajdzie się całkowicie nowy, doładowany silnik, opracowany wspólnie z Chryslerem i Hyundaiem (każdy koncern ma własny wariant tego silnika). Dwulitrowa, 4-cylindrowa jednostka z technologią bezstopniowej regulacji faz rozrządu na rynku europejskim dysponować będzie mocą 295 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 366 Nm (osiągany przy 3.500 obr/min). Evo X maksymalnie rozpędzi się do 242 km/h, a setkę osiągnie już po 5,4 s. (6,3 s. ze skrzynią SST). Lancer Evo dostępny będzie z nową 6-biegową półautomatyczną skrzynią Twin Clutch SST (dostępne są tryby automatyczny i manualny). W skrzyni tej nieparzyste i parzyste biegi przyporządkowane są do oddzielnego sprzęgła. Dzięki temu zmiana biegów odbywa się dużo szybciej. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h w tej wersji trwa zaledwie 3,4 s., zaś z 5-biegową skrzynią manualną 5,1 s. W nowym Evo znalazł się także dynamiczny system sterowania napędem na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control). System ten oferuje trzy tryby pracy - Tarmac (asfalt) dla suchych utwardzonych dróg, Gravel (żwir) dla nawierzchni mokrych i nieutwardzonych i Snow (śnieg) dla dróg zaśnieżonych. W jego skład wchodzą takie systemy jak ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (aktywna regulacja poślizgu bocznego), Sport ABS oraz ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy). Na rynku europejskim Mitsubishi Lancer Evolution X wyposażony będzie m.in. nawet w 9 poduszek powietrznych, nawigację, Bluetooth, wysokiej jakości system audio, reflektory adaptacyjne z automatyczną regulacją reflektorów oraz czujniki deszczu. Źródło: moto.onet.pl